Seedeensüümid aitavad lõhustada toidu vajalikeks toitaineteks, mis omakorda aitavad kaasa rakkude ja kudede moodustumisele. Tinglikult võib ainevahetuse jaotada katabolismiks ja anabolismiks (lõhustamis- ja sünteesimisprotsessiks). See tähendab, et toit lagundatakse seedimise käigus molekulideks, millest saab hakata uuesti üles ehitama vajalikke ühendeid või anda organismile vajalikku energiat.

Ainevahetus täidab organismis toitainete lõhustamise, seedimise, imendumise ja kasutamise (toodetakse energiat ja ehitatakse rakke) ning jääkainete ja kehavõõraste ühendite väljutamise ülesannet. "Põhiainevahetuses kasutab keha energiat ainuüksi selleks, et meie organism elus püsiks - toimiks hingamine, südametöö, rakkude uuendamine, vere liikumine, refleksid, mõtlemine, temperatuuri reguleerimine ja lihaste töö," selgitas Eesti Toitumisnõustajate Ühenduse liige ja funktsionaalse toitumise nõustaja Riinu Rätsep.

Ainevahetuse ülesanded ja kiirus

Ainevahetuse põhilised ülesanded on:

  • Toitainete lõhustamine
  • Seedimine
  • Vajaliku ehitusmaterjali tootmine
  • Energia tootmine
  • Jääkainete väljutamine organismist

Ainevahetuse põhiprotsessid toimivad kõigil inimestel ühtemoodi, kuid erineda võib ensüümide aktiivsus. Seetõttu ongi mõnel metabolism veidi kiirem, teisel jälle aeglasem. See on täiesti normaalne ja loomulik.

Erinevusi ainevahetuse n-ö töökiiruses põhjustab ka lihasmass. Treenitud inimene põletab tõenäoliselt ka istudes rohkem kaloreid kui väiksema lihasmassi ja suurema rasvaprotsendiga inimene. Samas kui toitumine on paigast ära, siis puuduvad ensüümidel neid ergutavad vitamiinid ja mineraalained.

Lisaks trennitegijatele võivad parema ainevahetusega hoobelda ka mehed, kes on üldiselt naistest füüsiliselt tugevamad. Kuna ainuüksi nende organismi funktsioneerimiseks kulub rohkem energiat, siis on ka metabolism neil tavaliselt naiste omast kiirem. Lisaks kulutavad mehed ka puhkeolekus rohkem kaloreid.

Korras metabolism tähendab head seedimist ja tugevat immuunsüsteemi

Hästi valitud söök, sellele järgnev seedimine ja toitainete imendumine on hädavajalik, et organism saaks ideaalselt toimida. Söödud toit seeditakse soolestikus, kus asub enamik immuunsüsteemist, seetõttu on hästi toimiv ainevahetus ülioluline ka tervise seisukohast.

"Hea toitumine on tasakaalustatud toiduainete valik, milles leiduvad olulised makro- ja mikrotoitained inimorganismile vajalikus tasakaalus. Me sööme selleks, et meie keha põhifunktsioonid saaksid vajalikke vahendeid aktiivselt tegutsemiseks ja töötamiseks," sõnas toitumisnõustaja.

"Kui seedimisprotsess on häiritud, siis mõjutab see kogu organismi. Seetõttu on raske seedeelundkonna tervise tähtsust üle hinnata. Toitumisega on võimalik toetada normaalseid füsioloogilisi ja biokeemilisi protsesse kogu kehas, sealhulgas ka seedesüsteemis."

Ainevahetus toetab immuunsüsteemi toitainete imendumise kaudu. "Kui toidus on piisavalt toitaineid ehk oleme teinud hea valiku, siis saavad ka meie immuunrakud omale vajaliku toidu kätte, et olla aktiivsed ning märgata, tunda ära ja hävitada viiruslikke baktereid," selgitas Riinu Rätsep.

Ainevahetuse mõju välimusele ja rasvade tasakaal

Kui midagi on valesti, võib organism sellest esmalt hakata märku andma naha kaudu: nahk muutub kahvatuks, higistatakse rohkem, ilmuvad vistrikud vms. "Välimus on esimene, mis hakkab meile märku andma, et midagi on korrast ära," rääkis Rätsep.

"Juuksed ja küüned on tänapäeval aksessuaarid, juhul kui toitaineid on vähe, siis kasutatakse neid elutähtsate protsesside käigus. See on sama, kui inimesel on rahaliselt väga kitsas olukord, siis ta pigem kulutab oma viimased sendid toidu ostmiseks kui uuele käekotile või käevõrule. Nahal aga väljenduvad samuti esimesena ainevahetuse häired või puudujäägid toitumises: nahk muutub kahvatuks, silmaalused hallikamaks või sinakamaks, tekivad vistrikud, ekseemid, lööbed, punased laigud jne. Nahk on meie esmane indikaator," täpsustas ta.

Ainevahetust mõjutab ka rasvade omavaheline tasakaalus tarbimine. "Kuna küllastunud rasvad, mida tänapäeva toidulaual on liiga palju, muudavad rakumembraanid jäigemaks, siis muutub ka rakkude ainevahetus aeglasemaks, raskendatud on nii toitainete sissepääs rakku kui ka raku sees tekkinud jääkainete väljapääs," täpsustas toitumisnõustaja. Seega aitab rakkude ainevahetuse tõhustamisele kaasa küllastunud rasvade ja rafineeritud toodete (juust, liha, valge suhkur, valge riis, valge jahu, valge pasta jne) vähendamine oma toidulaual ja oomega-rasvhapete, eriti oomega-3 suurendamine menüüs.

Kui ainevahetus toimib hästi, tähendab see, et seedimine on korras, enesetunne hea, nahk klaar, energiat on piisavalt ning tervisemured ei kimbuta.

Aeglane ainevahetus pole kaalutõusu vabandus

Liiga suureks paisunud kehakaalus süüdistatakse sageli aeglast ainevahetust, kuid nii lihtne see siiski pole. Halvasti valitud toit, vähene uni, tugev stress ja liigne töökoormus annavad kaalutõusule paraja tõuke. Kui ennast ka piisavalt ei liigutata, ongi ülekaal kiire tulema.

"Ainevahetust ei saa tuua vabanduseks, et seetõttu on kehakaal suur," on Riinu Rätsep resoluutne. "Ainevahetust mõjutab ebapiisav toiduvalik - kui selles tehakse muudatus, siis toetatakse ka ainevahetuse normaliseerumist. Ülekaalus võivad olla ka inimesed, kellel on normaalne ainevahetus. Normaalseks peetakse, kui soole tühjenemine toimub vähemalt üks kord päevas ilma pingutusteta ehk ka väljaheite konsistents on pehme. Ideaalne on soole tühjendamine nii mitu korda, kui mitu põhitoidukorda on meil päevas ehk hommikusöök, lõunasöök ja õhtusöök," selgitas ta.

Üldiselt mõjutab ülekaalu tekkimist üldine elustiil. Pidev istumine näiteks kulutab vähem kaloreid ja aitab energiat kergemini talletada. Kasutamata jäänud energiavarud talletatakse organismis, mis viib omakorda suurema kehakaaluni. Kehaline koormus aitab hoogu anda ainevahetusele ning seega ka kahjutuks teha ja eemaldada organismile mittesobivaid toitaineid. See stimuleerib sooli ning ka kõht hakkab paremini läbi käima. Samamoodi tuleb tähelepanu pöörata ka toiduvalikule.

Loe artiklit edasi Tervisliktoitumine.ee lehelt.

Loe lisaks: Seedimine korda: ensüümid tagavad toitainete imendumise

Kehamärgid - mida võib neist välja lugeda oma tervise kohta?

Kõrvetised on välditavad õigete toiduvalikutega

Loodus on meie ema. Me haigestume, sest elame temast äralõigatuina