Pubmed-i andmebaasis leidub tuhandeid teadustöid, mis annavad aimu toitainete ja hapnikurikka keskkonna positiivsest mõjust immuunregulatsioonile. Kui soovid saada aimu hirmutamise, paanika ja ärevuse mõjust immuunsüsteemile, tasub vajutada siia lingile.

Toitainetest: toitainelised defitsiidid tekitavad viletsatele geneetilistele eelsoodumustele ja haiguste vallandumisele sobiva taustsüsteemi. Haigestumise korral loovad ainepuudused soodsa pinnase kõrgema põletikutaseme tekkeks, haiguse raskemaks kulgemiseks ja pikalt vinduvaks taastumisperioodiks.

Vaatleme toitaineid, mille defitsiit loob viirustele kõik mugavused pehme pesa punumiseks.

D-vitamiin


D-vitamiin on immuunsüsteemi dirigentvitamiin, mis mängib olulist rolli nii kaasasündinud kui omandatud immuunvastuse kujunemisel. D-vitamiinil on oluline mõju meie geeniekspressioonile ning hoomamatult tähtis roll meie B- ja T-lümfotsüütide elujõulisuse määramisel.

Teadusuuringute sõnul tõstab D-vitamiini madal tase Covid-19 patsientide puhul riski sattuda viiruse tagajärjel intensiivravipalatisse. Kuid mitte ainult, the Journal of Endocrinological Investigation avaldatud raportis selgus võrdlemisi ootuspäraselt, et madal D-vitamiini tase tõstab ka Covid-19- patsientide riski viiruse tagajärjel surra.

Septembri alguses JAMA Network Open-is avaldatud uuring tõdes, et D-vitamiini defitsiit seab inimesed kõrgemasse riski Covid-19 viirusega nakatuda. Kui D-vitamiini tase on alla 50 nmol/l, tõuseb Covid-19-sse haigestumise risk ca kahekordseks.

Siinkohal on vajalik toonitada, et D-vitamiini tase, mis on 50 nmol/l või alla selle, seadistab kõikvõimalike erinevate haiguste (k.a. südamehaiguste, rasvumise, metaboolse sündroomi, autoimmuuntõvede ja kasvajate) suuremaks riskiks.

Teemaga haakub hästi teadmine, et ülekaalulistel ja rasvunud inimestel on kõrgem risk olla suuremas D-vitamiini defitsiidis ning ka suurem risk sattuda SARS-CoV-2 tagajärjel raskesse seisu. Rasvumise ja koroonaviiruse seostest saab põhjalikumalt lugeda siit.

Kui palju kvaliteetset D3-vitamiini päevas juurde võtma peaks, saab otsustada peale D-vitamiini hetkestaatuse välja selgitamist.

Tsink


Tsink on teine äärmiselt oluline toitaine, ilma milleta immuunsüsteem tõsiselt hätta jääb. Tsink on möödapääsmatult vajalik infektsioonidega võitlevate valgete vereliblede tootmiseks. Tsink takistab viiruste replikatsiooni rakkudes ja vähendab immuunsüsteemi ülereageerimisest tingitud tsütokiinide tormi riski.

Organismi hea tsingitase aitab viirused kiirelt käeraudadesse aheldada ja vähendab tervikuna ülemiste ja alumiste hingamisteede põletike riski ning kopsupõletikust tingitud tüsistusi.

Tsink on tõestanud oma tõhusust ka Covid-19 viiruse ravis, kuuludes hüdroksüklorokviini kõrval paljude arstide poolt kiidetud raviprotokolli, mis on aidanud tuhandetel inimestel viirusest kiirelt taastuda. Kahe eelnimetatu kõrval kuulub viirusevastasesse võimsasse kolmainsusse veel antibiootikum Zithromax (asitromütsiin).

NB! Hüdroksüklorokviini (HCQ) positiivse mõju kohta koroonaviiruste (k.a. SARS-CoV-2 ) ennetamisel ja ravis annavad nüüdseks tunnistust juba 53 teadusuuringut. HCQ-ga tehtud uuringutest ja ravimit ümbritsevatest poliitilistest tõmbetuultest saad põhjalikuma ülevaate, kui kuulad intervjuud Yale Ülikooli tunnustatud professori dr. Harvey Rischiga.

Tsingirikaste toitudega saad tutvuda selle artikli vahendusel.

Kvaliteetse ja lisaainevaba tsingilisandi leiab vajadusel Toitumistarkuse e-poest.

C-vitamiin


Meie immuunrakud sisaldavad kuni 20 x rohkem C-vitamiini kui ülejäänud rakud. On hästi teada, et C-vitamiini on hädasti vaja nii rakuimmuunsust vahendavate T-lümfotsüütide kui naturaalsete tapjarakkude tootmiseks ja aktiveerimiseks.

C-vitamiini positiivset mõju Covid-19 viiruse taltsutamisel on kirjeldanud ka mitmeid uuringud.

C-vitamiini vägitegudest saab põhjalikumalt aimu selle artikli vahendusel.

Parimad biosaadava C-vitamiini allikad on tsitruselised, hapukapsas, kiivid ja eestimaine kibuvits ning muidugi astelpaju, samuti paprika, maasikad, brokoli, lillkapsas ja ürdid (petersell ja tüümian). Supertoitudena saab smuutisse segada C-vitamiinist nõrguvat orgaanilist amla ja camu-camu pulbrit. NB! Mõlemad pulbrid on mõrkja maitsega!

Püsige terviselainetel! Jõudu heade valikute tegemisel!

Autor: integratiivne terviseterapeut ja toitumisnõustaja Liis Orav

Allikas: Toitumistarkus.ee

Loe lisaks: Kilpnäärme probleemid? Vaata üle oma elustiil ja toidusedel!

20 nippi vastupanuvõime suurendamiseks viiruste hooajal

Toitumisnõustaja Liis Orav: ideaalset menüüd ei ole olemas!

Soovitusi nahakuivuse leevendamiseks ja raviks